Ved en sammenfletning skal bilister i begge spor tage hensyn til hinanden. Giv plads, så det forreste køretøj kan komme ind foran dig, du skal flette ind bagved den forankørende, og den bagvedkørende skal flette ind efter dig.
Hvad er en sammenfletning? Her gennemgår vi reglerne for sammenfletning, så du kan køre sikkert i trafikken eller blive klar til din teori- og køreprøve. Læs artiklen her.
Udgivet 27-10-2022 Mads Nielsen
Sammenfletninger på de danske veje bliver tit en flaskehals til stor frustration for alle trafikanter – og ingen er nogensinde blevet en bedre eller mere hensynsfuld bilist af at blive frustreret. Er du typen, der bliver irriteret, når en anden bilist fortsætter i banen helt frem til sammenfletningen i stedet for at skifte vognbane i god tid, når sammenfletningen varsles?
Mange vil gerne køre i den vognbane, der fortsætter, men det kan altså betyde, at andre vælger at fortsætte i den anden vejbane helt frem til sammenfletningen, og her er der så nogle gange andre bilister, der føler sig “snydt” og ikke vil give plads til at lukke disse biler ind, når man så når frem til stedet, hvor der er sammenfletning.
Det er altså vigtigt at understrege, at man IKKE snyder, fordi man bruger begge spor helt frem til sammenfletningen – man følger ganske enkelt færdselsloven. Derfor må det vigtigste budskab her være, at man altså skal tage gensidigt hensyn og give plads til hinanden, så ingen behøver lave farlige manøvre for at presse sig ind.
Vælger du alligevel at skifte vognbane, inden du når op til den egentlige sammenfletning (hvor stregerne slettes…), gælder reglerne for vognbaneskift, og du må altså kun skifte vognbane, hvis det ikke er til unødig ulempe eller fare for andre.
Skiltet for sammenfletning og vognbaneskift ligner hinanden meget, så hvordan kan man kende forskel? Faktisk har 3 ud af 4 problemer med at skelne mellem færdselstavlerne for sammenfletning og vognbaneskift. “Når stregerne slettes, så skal der flettes.” Sig det til dig selv, indtil du kan det i søvne. Det er den nemmeste huskeregel for, hvad der er hvad. Men hvad er så forskellen?
Alle disse skilte oplyser om en sammenfletning – men det er kun hver fjerde bilist, der ved det.
Hele 93% af bilister kan dog genkende denne tavle (Vigepligtstavle B 15: Sammenfletning) og ved, at den angiver en sammenfletning, hvor flettereglerne gælder, jf. Færdselslovens § 18, stk. 3 og 4. Denne færdselstavle bruges fortrinsvis på motorvej og motorvejstilkørsel.
Disse tavler oplyser om foreliggende vognbaneskift.
Forskellen på et vognbaneskift og en sammenfletning er, hvem der har vigepligt. Når du foretager et vognbaneskift, er det dit ansvar, at det skal ske uden at være til unødig gene eller fare for trafikanterne i den vognbane, du vil skifte til. Ved en sammenfletning skal køretøjerne tage gensidigt hensyn til hinanden, og det er det forreste køretøj, der har forkørselsret i sammenfletningen. Den bageste bil skal holde sig bagved og eventuelt sænke farten, hvis det er nødvendigt.
Når du kan se en sammenfletning forude, så skal du tilpasse din hastighed til den øvrige færdsel og gøre plads til, at bilen foran dig kan komme ind. Hvis sammenfletningen kan ske uden unødvendige opbremsninger, glider trafikken meget bedre, og alle kan komme hurtigere (og sikkert) hjem. På motorvej eller andre strækninger med flere vognbaner, kan du – hvis trafikken tillader det – foretage et vognbaneskift for at gøre plads til køretøjer, der skal flette ind fra tilkørselsbanen.
Optimalt skal en sammenfletning køre som en lynlås, der lukkes, hvor der skiftevis er en fra hver vognbane, som fletter ind. Det er selvfølgelig ikke altid så let at lave en perfekt lynlås, men sammenfletningen skal dog altid ske på den mest hensigtsmæssige måde.
Vi er alt for dårlige til at flette, og når trafikken ikke afvikles hensigtsmæssigt, opstår der flaskehalse, hvor der kommer en meget lille trafikmængde igennem sammenlignet med en almindelig ensporet vej. Derfor har Vejdirektoratet igen lavet en kampagne, der skal gøre danskerne bedre til at flette. De vil gerne opnå, at bilisterne bruger begge spor og samtidig bliver bedre til at sige “pyt” og give plads til hinanden, da det kan få trafikken til at flyde bedre og dermed få mere trafik igennem, i stedet for at fokusere for meget på, om man kommer forrest.