Hvis vognbanestriberne fortsætter (på skilt og/eller kørebane), er der tale om et vognbaneskift.
Hvad er et vognbaneskift? Her gennemgår vi reglerne for vognbaneskift, så du kan køre sikkert i trafikken eller blive klar til din teori- og køreprøve.
Udgivet 27-10-2022 Mads Nielsen
For at kunne forstå begrebet “vognbaneskift” er det nødvendigt at kende definitionen på en “vognbane”. Vognbanerne er de baner, som kørebanen kan opdeles i, hvor hver bane er bred nok til firehjulede køretøjer (også hvis vognbanerne ikke er markeret med afstribning), jf. Færdselslovens § 2, stk. 28.
Et vognbaneskift er altså ikke muligt, hvis du kører på en vej, der ikke har plads til, at mindst to firehjulede køretøjer kan køre i samme færdselsretning side om side. De fleste veje har mindst to vognbaner af praktiske årsager, så modkørende trafik kan passere hinanden. Vognbanerne er for det meste adskilt med hvid afstribning på vejen (gul afstribning ved vejarbejde). Vognbanen er altså den bane, du kører i – skifter du til en anden vognbane, foretager du et vognbaneskift.
Kører du ud over vognbanestriberne, har du foretaget et vognbaneskift. Der kan være flere forskellige grunde til, at du vil eller er nødt til at foretage et vognbaneskift.
En overhaling er, når du vil passere en forankørende i din vognbane; så er du nødt til at foretage et vognbaneskift for at komme udenom. En overhaling skal altid ske venstre om. Der er kun ét eneste tilfælde, hvor det er tilladt at overhale indenom, og det er, hvis forankørende giver tegn til eller er i færd med at svinge til venstre – så må du overhale højre om.
Ved kø-kørsel med flere rækker, må du gerne passere et køretøj højre om; følger du bare hastigheden på den forankørende, er der ikke tale om en overhaling, men en forbikørsel.
Er der to eller flere vognbaner i et vejkryds eller ved en frakørsel, skal du i god tid forberede svinget ved at søge over i vognbanen, der er tættest på din ønskede svingretning. Er der en højre- eller venstresvingsbane, skal du naturligvis bruge den.
Inden et vognbaneskift skal du være opmærksom på, om det vil være til “fare eller unødig ulempe” for andre. Det gør du ved at orientere dig grundigt; både fremad, bagud i bakspejlet og sidespejlet samt kigge over skulderen (remsen “spejl-spejl-skulder” er god at bruge) før du foretager et vognbaneskift.
Blinklyset på bilen skal bruges til at vejlede den øvrige færdsel, så dine medtrafikanter ved, hvad du har tænkt dig at gøre, og hvordan de kan placere sig mest hensigtsmæssigt i forhold til dig. Det er dog ikke lovpligtigt at bruge sit blinklys, når man foretager et vognbaneskift; med mindre man kører på motorvejen. På motorvej er det lovpligtigt at blinke, når (inden) du skifter vognbane – for eksempel hvis du foretager en overhaling.
Striberne på kørebanen er afgørende for, hvorvidt du må foretage et vognbaneskift eller ej.
En vognbanelinje har korte streger og lange mellemrum. Den kan bruges til at angive adskillelsen mellem to vognbaner. Du må kun overskride en vognbanelinje, hvis det kan ske uden at være til unødig ulempe eller fare for andre, jf. Færdselslovens § 18, stk. 2. Ydermere kan vognbanelinjer bruges i vejkryds for at vejlede svingende færdsel.
En varslingslinje har lange streger og korte mellemrum. Den kan bruges til at angive adskillelsen mellem to vognbaner. Du må kun overskride en vognbanelinje, hvis det kan ske uden at være til fare eller unødig ulempe for andre, jf. reglerne for vognbaneskift. Varslingslinjer kan også bruges i vejkryds for at vejlede svingende færdsel.
Forskellen på vognbanelinjer og varslingslinjer er, at varslingslinjen bruges som en advarsel om, at der kommer en spærrelinje, eller at der generelt er dårlige oversigtsforhold, så der skal altså udvises særlig agtpågivenhed, hvis du krydser en varslingslinje. En manøvre, hvor du krydser varslingslinjer, må også kun ske, hvis den kan færdiggøres inden spærrelinjen.
En spærrelinje er en ubrudt linje, der bruges til at angive adskillelsen mellem to vognbaner. Du må ikke overskride eller krydse en spærrelinje – heller ikke for at svinge i et vejkryds, vende, ved indkørsel til en ejendom eller lignende. Er der særlige forhold som et parkeret køretøj eller vejarbejde, der gør det nødvendigt at overskride spærrelinjen, kan dette ske med særlig agtpågivenhed.
Færdselstavlerne for henholdsvis sammenfletning og vognbaneskift er svære for mange at kende forskel på. Faktisk er det kun 1 ud af 4 bilister, der med sikkerhed kan sige, hvilket skilt betyder hvad.
Oplysningstavle E 16,2, “Vognbaneforløb med vognbaneskift,” oplyser om foreliggende vognbaneskift. Som du kan se, fortsætter vognbanestriberne, og derfor er der tale om et vognbaneskift.
Oplysningstavle E 16,1, “Vognbaneforløb med sammenfletning,” oplyser om en foreliggende sammenfletning. Som du kan se, er der ingen vognbanestriber, og derfor gælder flettereglerne – når stregerne slettes, så skal der flettes.
Læs mere om: Oplysningstavler
Forskellen på et vognbaneskift og en sammenfletning er, hvem der har vigepligt. Når du vil foretage et vognbaneskift, er det dit ansvar, at manøvren kan ske uden at være til “unødig ulempe eller fare” for trafikanter, der kører i vognbanen, du vil skifte til. Kan det ikke lade sig gøre, er det dig, der skal holde tilbage.
Når det er sagt, er det god stil lige at lette lidt på speederen, hvis du kan se, at en medtrafikant forsøger at skifte vognbane – så glider trafikken lidt lettere. Ophører vognbanelinjerne gælder reglerne for sammenfletning, og trafikanter skal udvise gensidig hensyntagen og gøre plads til hinanden.