I Danmark skal der betales registreringsafgift på alle køretøjer, før de må køre på vejene. Denne afgift har været en del af dansk lovgivning siden 1924 og udgør en betydelig del af bilens samlede pris. Men hvad indebærer registreringsafgift egentlig, hvordan beregnes den, og hvad betyder de nye regler for dig som bilejer? Her får du en dybdegående gennemgang af registreringsafgiftens mekanismer og betydning.
Udgivet 31-05-2024 Mads Nielsen
Registreringsafgiften er en statslig afgift, der skal betales af enhver bil og motorcykel, før de må køre på vejene i Danmark. Afgiften blev indført i 1924 som en måde at beskatte biler, der blev betragtet som luksusgoder. I dag er registreringsafgiften stadig en vigtig indtægtskilde for staten, og den udgør en betydelig del af prisen på en ny bil.
Registreringsafgiften er et beløb, der beregnes ud fra køretøjets værdi på registreringstidspunktet. Det betyder, at jo dyrere køretøjet er, desto højere bliver registreringsafgiften. Afgiften er værdibaseret og skal betales én gang, når køretøjet registreres i Danmark.
Før 1924 var der ingen registreringsafgift på biler i Danmark, hvilket gjorde landet til et af de billigste steder i verden at købe en bil. I dag er registreringsafgiften i Danmark blandt de højeste i verden, selvom den er blevet sænket flere gange over de seneste årtier.
Køretøjstype | Afgiftssats |
Motorcykler | 25% af de første 20.900 kr. 85% af værdien mellem 20.900 kr. og 70.800 kr. 150% af resten. |
Personbiler | 25% af de første 67.800 kr. 85% af værdien mellem 67.800 kr. og 210.600 kr. 150% af resten. |
Varebiler (op til 4.000 kg) | 50% af de første 60.600 kr. Resten af bilens pris er afgiftsfri. |
Last- og varebiler (over 4.000 kg) | Ingen registreringsafgift. |
Busser | Ingen afgift af de første 12.100 kr. 60% af værdien over 12.100 kr. |
Hybridbiler | Særligt fradrag på 900 kr. pr. kWh batterikapacitet (max 45 kWh). Afgift beregnes efter personbilregler. |
Elbiler | Særligt fradrag på 900 kr. pr. kWh batterikapacitet (max 45 kWh). Afgift beregnes efter personbilregler. |
Autocampere | 25% af de første 67.800 kr. 85% af værdien mellem 67.800 kr. og 210.600 kr. 150% af resten. |
Fordelen ved at bruge en selvanmelder til at beregne registreringsafgiften er behandlingstiden. Mens det kan tage op til tre måneder at få et bindende svar fra Motorstyrelsen, kan selvanmeldere ofte have et svar klar samme dag. Dette kan være en stor fordel, hvis du hurtigt vil have din bil på danske nummerplader.
Registreringsafgiften beregnes ud fra følgende elementer:
En bil betragtes som et veterankøretøj, når den er fyldt 35 år. Veteranbiler skal betale en registreringsafgift på 40% af bilens værdi, men der tages også højde for, hvor langt bilen kører på literen. Hvis bilen kører under 16 km/l, pålægges et brændstoftillæg.
I december 2020 blev der indført nye regler for registreringsafgiften, der indfører en trinmodel:
Trin | Værdi (kr.) | Afgiftssats (%) |
Trin 1 | 0 – 65.000 | 25% |
Trin 2 | 65.001 – 202.200 | 85% |
Trin 3 | Over 202.200 | 150% |
Der er også et CO2-tillæg baseret på bilens udledning. Elbiler er undtaget fra dette tillæg, da de ikke udleder CO2.
Man skal betale sin registreringsafgift i forbindelse med:
Satserne for registreringsafgiften af personbiler er:
Registreringsafgiften betales gennem din bank, netbank eller mobilbank.
Registreringsafgift er en kompleks og vigtig del af bilkøbet i Danmark. Den beregnes ud fra køretøjets værdi og varierer afhængigt af køretøjstypen. Det er vigtigt at forstå reglerne for at undgå uforudsete omkostninger og sikre, at din bil er korrekt registreret.