Bilsyn tjekliste
Her genemgår vi hvordan du klarer syn uden sved på panden (og i pengepungen). lad os være ærlige. Bilsyn kan virke som et mareridt: en skræmmende dommedag, hvor en sur synsmand potentielt kan afsløre alle de små “det går nok”-fejl, du har ignoreret. Men frygt ej! Med denne tjekliste i hånden bliver synet en leg. Her er, hvad du skal tjekke, inden du triller bilen til syn, så du slipper for både bøvl og bøder.
Lys og lygter
Synsfolkene er besatte af lys. De går amok, hvis én enkelt pære er gået, så få tjekket nærlys, fjernlys, blinklys, positionslys – ja, endda nummerpladelys. Og ja, baglygterne også, selvom du måske ikke selv kan se dem. Alt lys, der overhovedet kan være på en bil, skal virke. Få en ven til at stå bag bilen, mens du trykker på alt, der blinker og lyser – det er lidt som en god gammeldags “Simon Says”-leg, bare uden sjov.
Visker og vasker
Sprinklervæske og viskerblade. Det lyder banalt, men tro os, synsfolkene elsker at se, at du kan sprøjte forruden til og tørre den af igen. Tjek, at dine viskerblade ikke smuldrer som kiks, og at sprinklervæsken ikke bare drypper som en sløv vandhane. En ridsfri rude og skarpe viskerblade er også dine bedste venner, når du prøver at se noget gennem den mudrede november-dis.
Dæk
Dækkene skal have mindst 1,6 mm mønsterdybde, men hvis du vil spille på den sikre side, så gå efter lidt mere. Revnede dæk? Det er et kæmpe no-go. Er dækkene slidt ujævnt, eller har du skiftet dem, men glemt at tjekke omløbsretningen? Forbered dig på, at synsmanden vil se skævt til det. Bare tjek det hele, så du ikke ender med at skøjte rundt som Bambi på is.
Bremser
Bremserne skal bide, når du beder dem om det. Synsfolkene tester både forbremser, bagbremser og håndbremse, og de er ikke meget for undskyldninger, hvis der er slør i systemet. Skiverne skal være jævnt slidt og bremserørene skal være uden revner og rust. Hvis bremserne virker som noget fra en oldgammel børnesang (“Bremse, bremse skal du stå”), så få dem tjekket hos mekanikeren, før du dukker op til synet.
Rust
Alle biler får lidt rust her og der. Men er der rust på de bærende dele som fx paneler, svingarme eller støddæmpertårne? Synsfolkene er klar til at give dig en røvfuld bøder, hvis rusten truer bilens sikkerhed. Lad være med at dukke op med en bil, der ligner, den er blevet skibsvrag i 10 år – lidt forberedelse her kan redde dig fra skuffelser.
Ruder og spejle
Hvis der er revner i forruden, eller hvis dine viskerblade har skabt abstrakt kunst af ridser, er du i problemer. Og stenslag? De skal være små og ude af dit synsfelt. Har du fjernet alle de gamle klistermærker fra ruderne, eller kører du stadig rundt som en reklamesøjle? Smid dem væk, inden synsmanden gør det for dig.
Sikkerhedsseler
Selerne skal klikke, spænde og blokere korrekt – ingen bøvl og ingen knirkelyde. Det er måske ikke lige det, man går og tænker over til dagligt, men tro os, synsfolkene har en forkærlighed for at hive og trække i dem. Så sørg for, at de gør deres job, så du kan undgå dumme bemærkninger (og værre).
Motor og miljø
Motoren skal være tæt, som en hemmelig agent i en spionfilm. Er der oliespild? Drypper bilen på parkeringen? Så får du ikke grønt lys til synet. Udstødningssystemet må heller ikke være utæt og må ikke larme som et trommeshow. Miljøvenligheden skal være i orden, hvilket vil sige, at bilen ikke må sende skyer af røg ud som en fabrik i gamle dage.
Sidste tip: Hold humøret højt
Hvis du klarer alle dissepunkter i vores bilsyn-tjekliste, kan du gå til bilsyn uden at få sved på panden. Og skulle synsmanden alligevel finde noget at brokke sig over, så tag det med et smil – det er trods alt bedre at få tingene fikset, end at køre rundt i en rullende sikkerhedsrisiko.