Har du lige fået kørekort og planlægger en tur til Tyskland med vennerne? Er du usikker på fartgrænserne i Tyskland? Bare rolig, vi har samlet alt, du skal vide, så du kan køre lovligt og sikkert hele vejen.
Udgivet 21-06-2024 Mads Nielsen
I byerne er hastighedsgrænsen 50 km/t, ligesom i Danmark. Derudover gælder følgende generelle hastighedsgrænser for motorvej, motortrafikvej, landevej og andre veje:
Køretøjer | Motor- og motortrafikvej | Andre veje |
Personbil | 130 km/t* | 100 km/t |
Andre køretøjer op til 3,5 t | 130 km/t* | 100 km/t |
Personbil med trailer | 80/100 km/t** | 80 km/t |
Varevogn op til 3,5 t med trailer | 80/100 km/t** | 80 km/t |
Køretøj over 3,5 t op til 7,5 t | 80/100 km/t** | 80 km/t |
Bus | 80/100 km/t** | 80 km/t |
Autocamper op til 3,5 t med trailer | 80/100 km/t** | 80 km/t |
Køretøj over 3,5 t med trailer | 80 km/t | 60 km/t |
Køretøj over 7,5 t | 80 km/t | 60 km/t |
Motorcykel med trailer | 60 km/t | 60 km/t |
Når du cruiser på motorvejen i dit ferie-tempo, kan det godt ske, at en stor Mercedes pludselig dukker op i bakspejlet med blinkende forlygter, der siger ”flyt dig!”. Så hvad er egentlig fartgrænserne i Tyskland?
Hvis du kører i en almindelig personbil uden anhænger, er fartgrænsen 100 km/t på landeveje og 130 km/t på motorveje.
Har du anhænger med, gælder der lidt andre regler: Biler, autocampere og varevogne op til 3,5 ton med trailer må køre 80 km/t på både landevej, motortrafikvej og motorvej. På nogle strækninger af motorvejen kan du køre 100 km/t, hvis din trailer har et Tempo 100-mærke.
Biler over 3,5 ton med trailer og biler over 7,5 ton uden trailer: For biler over 3,5 ton med trailer og biler over 7,5 ton uden trailer er fartgrænsen 80 km/t på motor- og motortrafikveje. I byområder må disse køretøjer dog kun køre 60 km/t, og på almindelige veje er grænsen også 60 km/t.
Alle siger at du må køre så hurtigt jeg vil på motorvejen: Måske har du hørt, at der slet ikke er fartgrænser på de tyske motorveje. Det er delvist rigtigt. På visse strækninger af Autobahn er der ingen fast grænse, men vær opmærksom på, at du kan få skylden for en ulykke, hvis du kører over 130 km/t og ikke kan bevise, at den høje fart ikke var årsagen.
Så selvom friheden ved at køre hurtigt kan være fristende, er det klogt at holde sig til de anbefalede 130 km/t. Det kan spare dig for både bøder og besvær.
På mange strækninger af den tyske ‘Autobahn’ er der ingen fast hastighedsbegrænsning, men det anbefales at holde sig under 130 km/t. Hvis du kører hurtigere end dette og er involveret i en ulykke, skal du kunne bevise, at hastigheden ikke var en medvirkende faktor, hvilket kan være udfordrende.
Når sigtbarheden er nedsat til under 50 meter på grund af tåge, sne eller regn, skal hastigheden sænkes til 50 km/t på alle veje. Ved busstoppesteder, hvor bussen holder med advarselsblink, må du kun passere med langsom fart (4-7 km/t).
Er du ved at planlægge en bilferie til Tyskland? Så er det vigtigt at kende de regler og love, der gælder på de tyske veje. Selvom mange regler gælder året rundt, er der nogle sæsonbestemte forskelle, du skal være opmærksom på.
Sommerhalvåret i Tyskland er kendt for at være fyldt med vejarbejde. Det er derfor en god idé at tjekke prognoser og andre nyhedsmedier for at holde dig opdateret både før og under rejsen. Læs om trafiksituationen i Tyskland hos Verkehrsinfo.de.
Der er året rundt visse restriktioner for kørsel om søndagen. I sommermånederne juli og august kan disse restriktioner også gælde om lørdagen. For eksempel er det ikke tilladt for lastbiler at køre på autobahn om søndagen.
Når vinteren melder sin ankomst, er det påkrævet at køre med vinterdæk eller helårsdæk i Tyskland, hvis der er vinterføre. Pigdæk er ikke tilladt, men du må gerne bruge snekæder, så længe du ikke kører hurtigere end 50 km/t.
Vær også opmærksom på, at der er forskellige regler for kørsel på bestemte dage. For eksempel er der restriktioner for tunge køretøjer om søndagen, og disse kan være endnu strengere i sommermånederne.
Så uanset om du tager turen om sommeren eller vinteren, er det vigtigt at være forberedt på de særlige regler og restriktioner, der gælder i Tyskland. Det sikrer, at din rejse bliver så problemfri som muligt.
Når det kommer til alkohol og kørsel i Tyskland, er promillegrænsen fastsat til 0,5, hvilket er den samme som i Danmark. Det betyder, at hvis du har en promille på 0,5 eller derover, risikerer du fartbøder, kørselsforbud og i værste tilfælde fængselsstraf. For nye bilister under 21 år eller dem, der har haft kørekort i mindre end to år, er reglerne endnu skrappere – her er promillegrænsen sat til 0. Dette betyder, at der ikke må være nogen spor af alkohol i blodet overhovedet. Overtrædelse af denne regel kan medføre alvorlige konsekvenser, herunder betydelige bøder og tab af kørekortet. Tyskland tager promillekørsel meget alvorligt, og det er derfor vigtigt at være fuldstændig ædru, hvis du falder ind under disse kategorier.
I vintermånederne skal du være særligt opmærksom på dine dæk, når du kører i Tyskland. Det er lovpligtigt at bruge vinterdæk eller helårsdæk, når der er vinterføre, hvilket typisk inkluderer sne, is eller slud. Dæk, der er produceret efter 1. januar 2018, skal have et bjerg- og snefnugsymbol for at være godkendt som vinterdæk. Dette symbol indikerer, at dækket opfylder specifikke krav til ydeevne under vinterforhold. Tidligere var det nok, at dækkene havde M+S (mud and snow) symbolet, men dette er ikke længere tilstrækkeligt for nye dæk. Er dine vinterdæk produceret før 2018, kan de stadig bruges, hvis de har M+S-mærket. At køre uden de korrekte dæk kan resultere i bøder og i værste tilfælde ansvar ved uheld.
Når du kører i Tyskland, er det vigtigt at have nærlyset tændt under dårlige vejrforhold som tåge, sne og kraftig regn, samt naturligvis når det er mørkt. Det er også en god idé at køre med nærlyset tændt hele tiden, da det øger synligheden og sikkerheden. Derudover er det lovpligtigt at have en advarselstrekant i bilen, så du kan advare andre trafikanter ved en nødsituation. Du skal også have en gul trafikvest med reflekser, som skal bruges, hvis du forlader bilen ved vejkanten, samt en førstehjælpskasse. Disse krav er designet til at øge sikkerheden for både dig og andre trafikanter.
Nødsporet på de tyske motorveje må kun bruges i tilfælde af bilnedbrud – det at løbe tør for brændstof regnes ikke som et nedbrud og kan medføre en bøde. Det er også strengt forbudt at betjene GPS, telefoner eller andet elektronisk udstyr under kørslen. Disse regler håndhæves strengt, og overtrædelse kan resultere i store bøder eller endda kørselsforbud. For børn under tre år er det obligatorisk at sidde på bagsædet i en autostol, og børn under 12 år eller 150 cm skal bruge en passende autostol eller selepude. Det er tilladt at køre bil i Tyskland med løstsiddende fodtøj, som for eksempel sandaler. Men hvis du bliver involveret i en ulykke, og det kan påvises, at dit fodtøj har bidraget til ulykken, kan det påvirke ansvarsfordelingen. For din egen sikkerheds skyld bør du undgå at køre med løse sandaler eller andet løstsiddende fodtøj.
I Tyskland kan politiet kræve, at du betaler bøder på stedet, hvis beløbet overstiger 35€. Det er også ulovligt at bruge trafikalarmer, der advarer om fartfælder, herunder eksterne systemer som Saphe og Ooono samt indbyggede systemer i bilen. Sørg for, at denne funktion er deaktiveret for at undgå bøder.
Hvis du kører med anhænger eller trailer, er hastighedsgrænsen typisk 80 km/t på motor- og motortrafikveje. Nogle strækninger tillader dog op til 100 km/t, hvis din trailer har et Tempo 100-mærke. Det er også vigtigt at være opmærksom på særlige regler for lastbiler og campingvogne, som kan have yderligere restriktioner. Overholdelse af disse regler sikrer ikke kun din sikkerhed, men også at du undgår ubehagelige bøder og andre sanktioner på vejene i Tyskland.
Vi håber, denne guide hjælper dig med at få en sikker og behagelig tur i Tyskland. God rejse!