Overhaling
Overhaling kan være en nødvendig og almindelig del af kørsel, men det kræver både erfaring og god forståelse af færdselsreglerne for at gøre det sikkert. Hos LZ Køreskole lærer vi dig, hvordan du overhaler korrekt, og hvad du skal være opmærksom på – for overhaling handler ikke bare om at komme hurtigere frem, men om at gøre det på en måde, der skaber tryghed for alle på vejene.
Hvordan må man overhale?
Ifølge Færdselslovens § 21 skal overhaling i Danmark som udgangspunkt altid ske til venstre. Venstre overhaling er standarden, og det gælder på alle veje, hvad enten du kører i by, på landevej eller motorvej. Der er dog undtagelser: Hvis et forankørende køretøj svinger til venstre eller tydeligt forbereder et venstresving, kan du overhale til højre. Derudover må cyklister og førere af lille knallert (knallert 30) overhale til højre, hvis trafikken tillader det.
Når du overhaler, skal du sikre dig, at overhalingen kan ske uden fare. Det betyder, at du kun skal overhale, hvis vognbanen, hvor overhalingen foregår, er fri på en tilstrækkelig lang strækning. Du skal også sikre, at ingen bagved- eller foranliggende biler allerede har givet tegn til at overhale.
Hvornår må man overhale?
Der er visse situationer, hvor overhaling er tilladt, og situationer, hvor det er forbudt. Du må overhale, når:
- Der er tilstrækkeligt frit udsyn over vejen.
- Forankørende ikke signalerer et ønske om selv at overhale.
- Ingen bagvedkommende bil har påbegyndt en overhaling.
Færdselslovens § 22 kræver også, at den forankørende bilist viser hensyn ved at holde til højre og ikke øger farten, mens du overhaler.
Overhaling forbudt
Det er ikke alle steder, du må overhale. Færdselsloven § 23 fastsætter, at du ikke må overhale i eller umiddelbart foran vejkryds, på jernbaneoverkørsler, ved fodgængerfelter eller på uoverskuelige bakker og vejkurver, medmindre specifikke undtagelser er gældende. Disse undtagelser kan være, hvis:
- Der er flere vognbaner i samme retning, hvor modkørende trafik er forbudt.
- Overhalingen sker til højre for et køretøj, der svinger til venstre.
- Der er lyssignal eller politi, som regulerer trafikken i krydset.
- Den krydsende færdsel har ubetinget vigepligt.
Ved fodgængerfelter, som § 25 i Færdselsloven påpeger, må du kun overhale, hvis du har fuldt udsyn over hele feltet og en sikkerhedsafstand på mindst en meter til begge sider. Overtræder du disse regler, risikerer du både bøde og klip i kørekortet.
Overhaling på motorvej
På motorvejen gælder der særlige regler, som er designet til at sikre en glidende trafikstrøm. Personbiler med trailer og køretøjer over 3.500 kg må på visse motorvejsstrækninger ikke overhale, især i travle perioder, som morgen- og eftermiddagstimerne. Det betyder, at lastbiler og vogntog er forpligtet til at blive i højre vognbane. Desuden er det på motorvejen lovpligtigt at bruge blinklys, hver gang du skifter vognbane, også når du overhaler (jf. § 32).
Blink og sikker afstand
Når du overhaler, er brugen af blinklys ikke bare en høflighed, det er et lovkrav. Blinklyset viser andre trafikanter, hvad du har tænkt dig, og giver dem mulighed for at justere deres kørsel efter dine bevægelser. Husk også at holde en god afstand til den bil, du overhaler, så du ikke kommer for tæt på ved vognbaneskift.
Bøder og klip i kørekortet
Overtræder du reglerne om overhaling, kan det føre til bøder og klip i kørekortet. Her er et par eksempler på forseelser, der kan koste dig dyrt:
- Overhaler du, hvor der er en spærrelinje, giver det en bøde på 2.000 kr. og et klip i kørekortet (jf. Færdselsloven § 4, stk. 1).
- Øger du farten, når en anden bil er i gang med at overhale dig, er det også strafbart og kan resultere i bøde.
- Overhaler du foran eller i et fodgængerfelt uden fuldt udsyn, risikerer du både bøde og klip i kørekortet.
Gode overhalingsvaner – for sikkerhedens skyld
At overhale er en grundlæggende færdighed i bilkørsel, men den kræver opmærksomhed og respekt for andre trafikanter. Hvis du holder dig til reglerne, bruger dine blinklys, og altid er opmærksom på forbud og tilladelser, bliver dine overhalinger både sikre og effektive. Det gør dig ikke kun til en bedre bilist, men også til en, der hjælper med at gøre vejene til et bedre sted for alle.